15 ژوئن 2022 - بر اساس یک مقاله تحقیقاتی جدید که در مجله Circulation منتشر شده است، مصرف متفورمین به جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت کمک می کند، اما خطر طولانی مدت حوادث قلبی عروقی مهم مانند سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش نمی دهد.

پیش دیابت - قند خون بالا که به آستانه دیابت نمی رسد - به طور گسترده به عنوان یک مشکل سلامتی مهم در نظر گرفته می شود، حتی اگر همیشه به این معنی نباشد که فرد به دیابت مبتلا می شود. به عنوان مثال، افراد جوانتر مبتلا به پیش دیابت، حتی پس از تعدیل نتایج بر اساس سایر عوامل خطر حمله قلبی، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. اما علی‌رغم پیامدهای بالقوه مهم ابتلا به پیش دیابت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از بزرگسالان مبتلا به این عارضه پیگیری یا درمان زیادی دریافت نمی‌کنند، حتی اگر تشخیص رسمی پیش دیابت را دریافت کرده باشند.

در حالی که توافق گسترده ای در مورد ارائه ی مشاور یا درمان به افراد مبتلا به پیش دیابت برای کمک به پیشگیری از دیابت وجود دارد، اما در مورد مداخلات سبک زندگی یا مصرف متفورمین به عنوان بهترین اقدام برای اکثر افراد مبتلا به پیش دیابت، اختلاف نظر و بحث هایی وجود دارد. مطالعات گذشته نشان داده است که مصرف متفورمین ممکن است به بهبود سلامت قلب در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند، اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، و برای افراد مبتلا به چاقی و پیش دیابت، شواهدی قوی وجود دارد که نشان می دهد انجام جراحی چاقی نه تنها به پیشگیری از دیابت کمک می کند، بلکه اغلب منجر به بهبودی از پیش دیابت می شود.

در مطالعه ی اخیر، محققان داده‌های 3234 نفر را که در یک مطالعه طولانی‌مدت به نام مطالعه نتایج برنامه ی پیشگیری از دیابت شرکت داشتند، بررسی کردند. به عنوان بخشی از این مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به پیش دیابت به طور تصادفی در سه گروه مداخله برای یک دوره ی اولیه ی سه ساله تقسیم شدند: مصرف 850 میلی گرم متفورمین دو بار در روز، مصرف دارونما (قرص غیرفعال)، یا شرکت در یک برنامه مداخله ی سبک زندگی فشرده. در مرحله دوم که 18 سال به طول انجامید، به همه شرکت‌کنندگان برنامه سبک زندگی با شدت کمتر پیشنهاد شد، و شرکت‌کنندگانی که متفورمین مصرف می‌کردند به مصرف آن ادامه دادند- به جز در این مرحله، در مراحل قبلی نمی‌دانستند که متفورمین مصرف می کنند.

مصرف متفورمین در پیش دیابت با هیچ فایده ی قلبی عروقی مرتبط نیست

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان عمدتاً علاقه مند به بررسی هر گونه تفاوت بین سه گروه مورد مطالعه در مورد حمله قلبی یا سکته مغزی غیر کشنده یا مرگ ناشی از علل قلبی عروقی در کل دوره مطالعه 21 ساله بودند. آنها دریافتند که اگرچه مصرف متفورمین در پیشگیری از دیابت نسبتاً مؤثر است - 60٪ از گروه اصلی دارونما به دیابت مبتلا شدند در مقایسه پیش دیابت در 55٪ از گروه متفورمین به دیابت پیشرفت کرد- مصرف متفورمین هیچ فایده ای برای قلب عروق این افراد بهمراه نداشت. در مقایسه با گروه دارونما، اعضای گروه متفورمین در واقع 3 درصد بیشتر احتمال داشت که یک رویداد قلبی عروقی بزرگ یا مرگ قلبی عروقی را تجربه کنند، در حالی که اعضای گروه سبک زندگی فشرده 14 درصد بیشتر احتمال داشت، این نتیجه را تجربه کنند.

محققان خاطرنشان کردند که اگرچه ممکن است این نتایج عجیب به نظر برسند، اما با توجه به این واقعیت که شرکت‌کنندگان می‌توانستند هر تعداد درمان را برای کاهش خطر حوادث قلبی عروقی در طول دوره پیگیری 18 ساله دریافت کرده باشند، و این واقعیت که شرکت کنندگان در همه گروه ها می توانستند در طول دوره ی پیگیری در مداخله سبک زندگی شرکت کنند، این نتایج پیچیده می شود. با این حال، نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف متفورمین برای پیش دیابت، تضمینی برای نتایج بهتر قلبی عروقی نیست و عوامل سبک زندگی و سایر داروها ممکن است نقش مهمی در سکته مغزی یا حمله قلبی در افراد داشته باشند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/15/metformin-helps-prevent-diabetes-but-not-cardiovascular-events/